donderdag 13 december 2012

Natuurrijke speelplek

Er zijn vele discussies over de definitie van een natuurlijke speelplek. Ieder kind, ouder, ontwerper, kinderdagverblijf en basisschool heeft daar een andere mening over. Voor de een is het een groene speelplek met een natuurlijk karakter, voor de ander is het een speelplek waar kinderen weer kind kunnen zijn.
De een vindt dus dat ‘natuurlijk’ slaat op de natuurlijke inrichting en de ander op de natuurlijke manier van spelen. Daarom heeft 3span Tuin en landschap het niet over een natuurlijke speelplek wanneer er een speelplek met een groen karakter wordt bedoeld, maar over een natuurrijke speelplek. Voor 3span zijn dit speelplekken waar kind en natuur elkaar ontmoeten.
Om ontwerpen van zulke speelplekken te ondersteunen is de volgende definitie opgesteld:
‘Binnen de begrenzing van de speelplek zijn er bijna eindeloze mogelijkheden voor kinderen en natuur. Het is een plek waar kinderen tussen beplanting spelenderwijs met natuurlijke materialen en op een natuurlijke ondergrond met heuvels hun motorische, sociaal-emotionele, cognitieve en zintuiglijke vaardigheden kunnen ontwikkelen, én waar de natuur haar gang kan gaan.’

Het natuurlijke karakter van de speelplek wordt zoveel mogelijk gewaarborgd door het toepassen van natuurlijke materialen, zoals beplanting, hout, steen en aarde. Beheer wordt alleen toegepast waar aangegeven, om de groei van de beplanting te bevorderen en bij ongewenste situaties.
Door het gebruik van natuurlijke materialen en minimaal beheer wordt het natuurlijke karakter van de speelplek behouden en versterkt. Hierdoor ontstaat er een speelplek waar kinderen kunnen ontdekken, beleven, fantaseren en vaardigheden kunnen ontwikkelen en dat is wat ze beweegt om buiten te willen spelen.

Op onze site bij Wist u dat … staat meer informatie met daarbij nog een PDF met toelichting en voorbeeld over de definitie van natuurrijke speelplekken en de actie ‘Ontwerp natuurrijke speelplek voor € 750’.